Lancer Sportback


mitsubishi_lancer_sportback Od roku 1973 a prvního závodního vozu Lancer bylo uvedeno osm generací modelu Lancer. Tato tradice pokračuje v novém voze Lancer Sportback a je přivedena na ještě vyšší úroveň propracovanosti a zdatnosti.

Již od samého počátku inženýři Mitsubishi Motors usilovali o takovou jízdní dynamiku, která by v každém směru odpovídala vzrušujícímu vzhledu modelu Lancer Sportback. S kombinací ultratuhé karoserie a víceprvkového zavěšení zadní nápravy projíždí nejprudšími zatáčkami s naprostou přesností a přehledem. Ukazuje se v elegantní karoserii s nadčasovým designem, která se setkává s potleskem všude, kde se objeví a jízda s ním přináší úsměv v každé zatáčce.

Skvělý zážitek z jízdy, který nabízí, umocňuje i jeho bohatá výbava, jež zahrnuje 7 airbagů, klimatizaci či systém regulace stability a trakce ASC a TCL.


První generace (1973-1979)

1973_lancer Mitsubishi_Lancer Celeste1970_Mitsubishi_Galant-GTO2Mitsubishi-Minica-1973 Lancer první generace se vyráběl od roku 1973. Měl „zalepit díru“ mezi vozy Mitsubishi Minica a Galant. Vyráběl se ve dvanácti variantách s motory od 1.2L objemu po dvoulitry. Dva roky po začátku výroby, v roce 1975, se začalo vyrábět sportovní kupé Lancer Celeste, které se stalo velmi úspěšné. V USA se prodávalo jako Plymouth Arrow. Lancer byl také jeden z prvních vozů Mitsubishi, které se začalo prodávat v Evropě.


Druhá generace (1979-1989)

Mitsubishi-Lancer-EX-1979 V roce 1979 byla představena v Japonsku. Ze začátku byly nabízeny pouze dva motory, ale později přibyly do nabídky i motory 1.4 a 1.6 MCA-JET. U těch byl zaznamenán výrazný pokrok, protože kromě katalyzátoru se změnil tvar hlavy válců pro lepší spalování paliva. Mitsubishi se svou technologií MCA (Mitsubishi Clear Tec) tak udělalo výrazný pokrok v ekologii.


Třetí generace (1983-1988)

Mitsubishi_Lancer_FioreMITSUBISHI-Lancer-Kombi-1985 Tato generace se zprvu vyráběla jen jako sedan či hatchback. Od roku 1985 se ale začala vyrábět i ve verzi kombi a o rok později i s pohonem všech kol. Tato verze zaznamenala největší úspěch. V některých zemích se jmenovala Mitsubishi Mirage nebo Fiore. V Malajsii Mitsubishi pomohlo založit automobilku Proton, která dlouhá léta poté stavěla své vozy na platformách Mitsubishi.


Čtvrtá generace (1988-1992)

Mitsubishi_Lancer_GTI Čtvrtá generace Lanceru dostala více aerodynamické tvary. Opět byla vyráběna na stejné platformě jako Colt. Kombi se této generace nevyrábělo, ale ve výrobě zůstalo ještě kombi minulé generace až do roku 1992. Tento Lancer také bývával upravován jako dodávka. Přišel také nový motor 1.8 GTi 16V a s ním pohon všech kol.


Pátá generace (1991-1996)

MITSUBISH-ILancer-Combi-1992 Pátá generace přinesla opět pár novinek. Motory při nízkém objemu dosahovali vysokých výkonů a hlavně přichází i nová generace dosluhujícího kombi. To se stalo velmi prodávaným vozem Mitsubishi hlavně pro jízdní vlastnosti a spolehlivost, která byla velmi vysoká. Také se velmi uchytil motor 1.6 s 83kW v kombinaci pohonu všech čtyř kol. Naopak málo prodávaný v ČR byl sedan a motor 1.3. Sedan byl moc drahý oproti konkurentům a motor 1.3 byl i slabší.

Lancer_Evolution_1992 Na trh hlavně přišel Mitsubishi Lancer Evolution, první generace světově populárního rallye-vozu. V roce 1993, kdy se začal prodávat v Japonsku, se prodalo neuvěřitelné množství tohoto vozu. Černý trh (dovoz z Japonska) se velmi rozrůstal a proto se Mitsubishi rozhodlo Lancer Evolution prodávat i v Evropě. Za tři dny se vyprodala celá první série Eva (6000Ks).

V Malajsii se pátá generace vozu prodávala pod značkou Proton Wiro, jako již dříve některé vozy.


Šestá generace (1996-2003)

Mitsubishi_Lancer_1996mitsubishi-lancer-kombi Šestá generace měla zachránit Mitsubishi Motors před pádem do krize. Bohužel, tato generace nijak nepomohla proti zhroucení firmy v roce 2000. Prodávala se spolu s již zastaralým kombi.


Sedmá generace (2003-2008)

Mitsubishi_Lancer_combi_2006 Sedmá generace byla zahrnuta již v plánu revitalizace automobilky. Mitsubishi Motors se dostává zpět na scénu i díky ní. Přišla spolu s Coltem a Galantem jako sedan a kombi a hlavně na americkém trhu měla úspěch. Navíc se vyráběla i verze Ralliart, která byla něco jako mezistupeň mezi běžným Lancerem a Lancerem Evo.


Osmá generace (2008-2014)

Mitsubishi_Lancer_2006 Mitsubishi-Lancer-SportbackMitsubishi-Lancer-2008 První prototyp této generace se začíná objevovat již v roce 2005 na Frankfurtském a Tokijském autosalonu. Automobil velmi zaujal díky svému designu, který by se měl v nejbližších letech promítnout do všech vozů automobilky. Designéři se prý nechali inspirovat stíhacími letadly a žraloky. Sériové provedení se ukázalo o dva roky později na autosalonu v Detroitu jako Lancer Sportsedan, což zcela jasně spolu s prototypy naznačovalo, že brzy přibude na trh i verze Sportback. Ten se začal prodávat v roce 2008.


mivec02 Do roku 2010 byly v nabídce dva zážehové motory (MIVEC) a jeden vznětový agregát (DI-D).

První zážehový motor je čtyřválec o objemu 1.5 litru s rozvodem ventilů DOHC a proměnným časováním ventilů MIVEC. Jeho výkon je 80kW a maximální rychlost je až 210km/h s omezovačem. Zrychlení z 0 na 100km/h je za 11,6 s a s ideálním startem až za 7 s při startu z 4000 ot/min a spotřeba paliva se pohybuje okolo 6,5 litru/100km.

Druhý zážehový motor má objem 1.8 litru a výkon 105kW. Maximální rychlost je až 220km/h a zrychlení je za 10,2s a s ideálním startem už za 6.9 s. Motor si řekne přibližně o 8 litrů paliva na 100km.

mivec_di-d Vznětový motor DI-D pochází z dílen VW a je znám pod jménem TDI např. v autech značky Škoda. Opět se zde jedná o úsporu nákladů, ovšem v roce 2010 už Mitsubishi hodlá mít svůj diesel. Objem motoru je 1.8 l, výkon má 103 kW a využívá ještě dosluhující metodu čerpadlo-tryska. Kromě pozitiv, jako je nízká spotřeba (cca 6 l/100km) a vysokého zrychlení (za 9,6s na 100km/h) má hlavní negativum, kvůli kterému se dodává už jen značce Mitsubishi. Tím je velmi malá kultivovanost chodu, kterou se ne vždy podaří utlumit.

Kvůli novým emisním normám EURO5 musela být v roce 2010 kompletně obměněna motorová nabídka více méně u všech automobilů. Lancer obdržel opět dva zážehové a jeden vznětový motor.

Lancer_3 První zážehový motor je čtyřválec o objemu 1.6 litru s rozvodem ventilů DOHC a proměnným časováním ventilů MIVEC. Jde o úpravu předchozího motoru o objemu 1.5 litru. Jeho výkon je 85kW a maximální rychlost je 191km/h. Zrychlení z 0 na 100km/h je za 10,7 s a spotřeba paliva se pohybuje okolo 5,8 litru/100km.

Druhý zážehový motor je stejný jako před úpravou pro novou emisní normu, pouze se snížil výkon na 103kW, maximální rychlost na 202km/h a zrychlení na 10,4s.

mivec_2.0 Motor s objemem 2.0 má omezeno na 110kW a 197Nm zdvih k vrtání 86.0/86.0 s kompresem 10.0:1 a spotřebou 7.1/7.3.

Motor s objemem 2.4 má omezeno na 125kW a 226Nm zdvih k vrtání 88.0/97.0 s kompresem 10.5:1 a spotřebou 8.8/8.9.

asx_diesel_engine_0021.jpg.rb Vznětový motor o objemu 1.8 DI-D je úplně nový motor vyrobený ve spolupráci s Mitsubishi Heavy Industries, jako první vznětový motor používá technologii proměnného časování ventilů MIVEC a má velmi nízkou spotřebu – 5.2 (85kW) a 5.6 (110kW) litru/100km. Poprvé se představil v novém crossoveru Mitsubishi ASX.

Komentáře jsou uzavřeny.